In ziua de azi, comunicarea eficienta este esentiala pentru a solutiona problemele si a avea satisfactii atat pe plan familial, cat si profesional. Totodata, in relatiile interpersonale, comunicarea eficienta este esentiala pentru a transmite eficient mesajele. Manipularea este o forma de influenta persuasiva, interpersonala, de grup sau colectiv-sociala, si se bazeaza pe comunicare. Se pune firesc intrebarea daca exista o legatura intre comunicare si manipulare si cum pot afecta acestea relatiile interpersonale.
Despre comunicarea eficienta si manipulare ne vorbeste Alin Comsa, specialist in comunicare si lector la Fundatia Calea Victoriei.
Alin Comsa este licentiat in comunicare sociala si relatii publice si absolvent al unui program de masterat in marketingul serviciilor, iar de 12 ani lucreaza ca formator, fiind specialist in activitatea de coaching. Totodata, este specialist in relatii publice si comunicare si un om pasionat de tot ceea ce inseamna educatie si invatare. In plus, isi foloseste experienta in training de business acumulata in mai bine de 20 de ani pentru a sustine cursuri si ateliere la Fundatia Calea Victoriei.
Alin Comsa: “A comunica eficient inseamna sa-ti pese!”
Ce inseamna comunicarea eficienta si cum stim daca noi comunicam eficient sau nu?
Generic vorbind, stim ca pentru a comunica eficient este nevoie sa indeplinim o serie de conditii:
- este recomandat ca mesajul sa fie scurt, clar si concis
- nivelul informatiei transmise trebuie sa fie adaptat la capacitatea de intelegerea a interlocutorului
- feedback-ul sa fie constructiv si orientat pozitiv
Ceea ce mi se pare interesant este ca uneori, chiar respectand conditiile enumerate mai sus, se intampla sa fim in afara ideii de comunicare eficienta. Acest fapt se petrece pentru ca in procesul de relationare interumana este nevoie de inca un ingredient – care este determinant in reusita procesului de comunicare. Acest ingredient se numeste atitudine si interes pentru celalalt. Spun des in cursurile mele – a comunica eficient inseamna sa-ti pese! Atata vreme cat nu ne pasa de interlocutor (de receptor) este foarte posibil ca in procesul de comunicare sa nu ajungem la ceea ce numim eficienta.
Comunicarea eficienta e nativa pentru unii sau se invata in decursul vietii?
Ne nastem cu o serie de abilitati extraordinare de comunicare. De exemplu, ultimele studii arata ca un copil de doar trei luni poate identifica ceea ce numim zambet autentic si poate raspunde instinctiv acestui gest prin mimare. As spune ca primim la nastere toate resursele necesare pentru a intemeia un proces de comunicare eficienta. Ceea ce este necesar pentru a ajunge la capacitatea de a comunica eficient, tine de exersarea si dezvoltarea acestor abilitati native.
Alin Comsa: “Empatia este capacitatea de a te situa emotional la nivelul necesar interlocutorului tau.”
De ce cunostinte sau aptitudini avem nevoie pentru a comunica eficient? Nu e suficient sa dam dovada de empatie si interes pentru celalalt?
Am spus si mai sus, din punctul meu de vedere, prima conditie a comunicarii eficiente este sa-ti pese. Bineinteles ca avem nevoie de structura, elocventa, adaptare, observare etc. Dar dincolo de toate acestea, vorbim despre emotie. Empatia este capacitatea de a te situa emotional la nivelul necesar interlocutorului tau. Mai mult decat atat, empatia cere participare emotionala. Aceasta apartenenta emotionala este in fond o ilustrarea a interpretarii primare a ideii de comunicare. In latina, communicare insemna „a pune lucrurile in comun”.
Cum ne ajuta comunicarea eficienta in relationare?
Comunicarea interumana se petrece neincetat. Practic, existenta umana nu poate fi inteleasa in afara comunicarii. Relationam in viata de zi cu zi – iar acest proces este unul natural, un proces care se petrece aproape involuntar. Dar, simplul fapt ca relationam nu inseamna ca ajungem la comunicare eficienta. Relationarea in sine este doar unul dintre elementele necesare (dar nu suficiente) comunicarii eficiente.
Dar in a-i manipula pe ceilalti?
Manipularea este capacitatea de convinge pe cineva sa faca ceva dincolo de propria sa vointa. Mai simplu spus, manipularea este de fapt procesul prin care cineva este obligat sa faca ceva. Asa cum am spus, comunicarea (voluntara sau nu) se petrece neincetat. Asadar, comunicam oricum, iar dincolo de aceasta comunicare in manipulare apar elemente specifice care forteaza vointa interlocutorului. Aici discutam despre o serie de comportamente asociate procesului de manipulare, de exemplu: forta fizica, seductia sau inductia.
Alin Comsa: “Putem comunica fie eficient fie prin manipulare – decizia ne apartine.”
In contextul manipularii, este comunicarea eficienta o „arma”?
Comunicarea in sine nu este o arma – as spune ca este mai degraba un suport, o infrastructura care poate fi adaptata sau organizata in functie de scopul urmarit. Putem comunica fie eficient fie prin manipulare – decizia ne apartine. In functie de ceea ce hotaram vom folosi elementele care sa ne duca la rezultatul dorit.
Care sunt pasii pentru eficientizarea comunicarii?
- Cunoaste bine informatia pe care doresti sa o transmiti
- Stabileste un obiectiv al comunicarii – ce doresti sa se inteleaga din ceea ce spui
- Fii scurt, clar si concis
- Observa impactul informatie transmise asupra interlocutorului tau
- Asculta
- Cere feedback
- Fii interesat de cel cu care comunici!
Este comunicare eficienta o nevoie a zilelor noastre? De ce?
Comunicarea eficienta este o nevoie umana, indiferent de timp sau istorie. Intotdeauna am avut si vom avea nevoie de structuri de comunicare prin care sa reusim sa ne conectam la nivel informational si emotional cu cei din jur. Cu cat acest proces se petrece mai deschis cu atat putem discuta mai clar despre caile de acces la rezultatele vizate.