(Interviu) Alina Pintica, Marketing si Comunicare Tuca Zbarcea & Asociatii

Alina Pintica este Chief Marketing and Communications Officer la Tuca Zbarcea & Asociatii. Chiar daca reprezinta o casa de avocatura, Alina nu se implica doar in proiecte care au legatura cu job-ul, ci incearca sa se implice si intr-o serie de proiecte sociale si legate de promovarea unui stil de viata activ si sanatos. 

Orice PR-ist isi propune ca activitatea sa, proiectele derulate sau initiativele pe care le pune in practica sa faca o diferenta, sa aiba impact.

1. De ce ai ales Marketingul, comunicarea?

Mi-am dorit o profesie care sa ma puna in valoare. Am vrut sa-mi testez cunostintele teoretice dobandite pana la acel moment si sa acumulez unele noi, sa invat exersand si sa evoluez profesional. Am visat sa activez intr-un mediu multicultural, fiind pasionata de limba si cultura franceza, un mediu in care sa se incurajeze creativitatea si initiativa. Mi-au placut insa si regulile, ordinea si strictetea, la fel de mult cum mi-a placut spontaneitatea.

Am ales PR-ul pentru ca am crezut ca este un domeniu in care voi putea face uz de pasiunea mea pentru limba franceza sau limbile straine in general, folosindu-mi totodata imaginatia, dar si alte trasaturi de caracter precum seriozitatea, loialitatea, franchetea. Tocmai de aceea, faptul ca aproximativ 17 ani din cariera mea se leaga de domeniul juridic este o pura intamplare. In septembrie 2001, un job la o firma de avocatura de renume la acel moment avea sa imi schimbe visul, oferind drumului meu profesional o turnura interesanta, pe care nu o regret deloc.

Recunosc ca adaptarea la mediul avocatial a fost o provocare, care a necesitat ani indelungati de munca asidua, presarati cu dezamagiri ori esecuri. Insa fiecare an de experienta a adus cu sine si numeroase satisfactii, proiecte derulate cu succes si, mai mult, mi-a scos in cale oameni extraordinari, carora le sunt recunoscatoare, oameni de la care am invatat si care m-au sprijinit in drumul meu.

Si in PR, ca si in alte profesii, exista persoane superficiale, fara daruire sau chemare

2. Care crezi ca sunt cele mai mari provocari pentru tine din punct de vedere profesional?

Orice PR-ist isi propune ca activitatea sa, proiectele derulate sau initiativele pe care le pune in practica sa faca o diferenta, sa aiba impact atat la nivelul organizatiei, cat si in sens larg. Cred ca cea mai mare provocare pentru noi, PR-istii, este sa convingem stakeholders sau top managementul, dupa caz, sa ne dea mana libera, mai ales atunci cand interesele de afaceri sunt mai presus de o campanie de comunicare oarecare sau un proiect de responsabilitate sociala.

In domeniul meu, exista reglementari specifice in ceea ce priveste promovarea serviciilor avocatiale, astfel ca instrumentele de care dispun sunt diferite de cele utilizate pentru publicitatea societatilor comerciale. Ceea ce, in sine, este o provocare: simplul fapt ca e nevoie de o abordare si viziune diferite ma stimuleaza, imi hranesc imaginatia si ma motiveaza pe mai departe.

Un bun PR-ist trebuie sa fie pasionat, sa iubeasca ceea ce face

3. Ce inseamna pentru tine un bun comunicator?

Si in PR, ca si in alte profesii, exista persoane superficiale, fara daruire sau chemare catre aceasta meserie, fara atasament sau loialitate. Din punctul meu de vedere, un bun PR-ist este, inainte de toate, un bun profesionist si un om de caracter, cu valori morale serioase. Mai mult, poate parea un cliseu, dar chiar cred ca detaliile fac diferenta. Asadar, pentru mine va conta ca acel PR-ist sa fie riguros, de incredere, onest, sa aiba un spirit patrunzator si curios, sa anticipeze si sa reactioneze prompt in anumite situatii (de criza etc).

Mai cred ca un bun PR-ist trebuie sa fie pasionat, sa iubeasca ceea ce face si, de ce nu, sa fie atasat de organizatia din care face parte, sa adere la valorile ei si sa ii vrea binele. Din nou, poate parea un cliseu, dar dincolo de cerintele pur „tehnice” (nivelul de pregatire academica, cunoasterea mai multor limbi straine, competentele digitale etc), profilul moral si caracterul omului ar trebui sa conteze cel putin la fel de mult.

De-a lungul timpului, campaniile de branding si rebranding pe care le-am implementat m-au tinut ocupata

4. Care e proiectul / actiunea de Marketing & PR care ti-a adus cele mai bune rezultate?

Au existat multe proiecte dragi mie, de la anumite initiative online destul de indraznete la momentul lansarii lor (cum ar fi crearea unor bloguri juridice sau „inaugurarea” paginilor firmei de Facebook, LinkedIn si Twitter in 2010, acesta fiind si cel mai curajos proiect pe care l-am pus in practica), pana la programe de comunicare cu studentii (precum internship-ul in discurs public) ori anumite proiecte de responsabilitate sociala/CSR (ajutand, de exemplu, fundatia Make-a-Wish Romania sa indeplineasca dorinta unui copil internat la Spitalul Fundeni).

Totusi, cele mai mari satisfactii si cea mai mare provocare pentru mine o reprezinta, de peste 10 ani, participarea noastra la selectia pentru raportul Financial Times – FT Innovative Lawyers. Sute de candidaturi continand initiativele inovatoare ale avocatilor din intreaga Europa sunt depuse anual, nivelul competitiei crescand din ce in ce mai mult in ultima vreme. Din fericire, Tuca Zbarcea & Asociatii a fost mentionata si inclusa in raportul final in toti acesti ani, cu o singura exceptie, ceea ce inseamna ca editorii Financial Times ne-au gasit destul de convingatori:)

Imi place si dedic mult timp organizarii de evenimente – conferinte si seminare interne sau externe

5. Care e proiectul tau favorit?

De-a lungul timpului, campaniile de branding si rebranding pe care le-am implementat m-au tinut ocupata, dar ma „prind” si taskuri precum redactarea de oferte in contextul unor licitatii nationale sau internationale sau pur si simplu tehnoredactarea revistei noastre electronice „Just in Case” ori conceperea unei stiri pentru site-ul firmei.

Imi place si dedic mult timp organizarii de evenimente – conferinte si seminare interne sau externe, cu clientii firmei, potentiali clienti si parteneri de afaceri -, pentru ca imi stimuleaza creativitatea si atentia la detalii. Adunate, probabil au fost cateva mii de evenimente in tara si strainatate pe care le-am organizat si supervizat de-a lungul carierei mele.

Recunosc totodata ca am pus mult suflet si in proiectele noastre de CSR sau in actiunile umanitare pe care firma le-a pastorit in timp, zeci si sute de asemenea initiative. Anul acesta, in mod special, ne numaram printre sustinatorii Olimpiadei Internationale de Matematica (OIM) 2018, gratie parteneriatului cu Societatea de Stiinte Matematice. Pentru a sasea oara, Romania este gazda competitiei derulate la Cluj-Napoca, la care au participat 615 concurenti de pe 5 continente.

In prezent, ma preocupa si promovarea unui stil de viata activ si sanatos. Particip la diverse activitati sportive si sunt membra a grupului Legal Runners (o comunitate formata din reprezentanti ai profesiilor juridice). Alerg periodic alaturi de cei doi catei Vizsla si, impreuna cu sotul meu, petrecem cat mai mult timp in aer liber.

Daca ar fi sa ofer un sfat celor care isi doresc o cariera in PR, le-as spune sa aiba perseverenta si rabdare, sa se astepte si la perioade grele, cand lucrurile nu ies asa cum le-au planificat ori cand poate e nevoie sa ia anumite decizii in detrimentul vietii personale. Sa puna pasiune in ceea ce fac, sa nu se ghideze dupa modelul „merge si asa”, sa fie interesati de comunitate si sa isi doreasca in mod real sa faca bine, sa lase o urma. Pentru foarte multi, din pacate, cariera nu este decat o sursa de venituri iar meseria de PR cred ca are mult mai multa stralucire decat atat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.