Pe Laura Pascu, Communication Manager ECC Romania, ati avut ocazia sa o intalniti la conferintele organizate de PR2Advertising.ro. Insa ne-am gandit ca ar fi util sa mai stam de vorba cu ea, deoarece ne poate impartasi din secretele meseriei de PR, mai ales ca are o experienta de peste 15 ani.
1.De ce ai ales PR-ul?
Cred ca PR-ul m-a ales pe mine :) Am lucrat in televiziune, la un moment dat, cu ficatul praf, am renuntat si am stat o scurta perioada sa vad cam ce imi doresc de la viata. Stand la taclale cu mama mi-a povestit cu eu cand eram mica spuneam tuturor: „Buna, eu sunt Laura, pe tine cum te cheama? Vrei sa ne jucam?”. Atunci mi-am dat seama ca si acum sunt la fel si ca PR-ul este ceea ce mi-ar placea sa fac.
2.Care crezi ca sunt cele mai mari provocari pentru tine, ca PR?
Provocari sunt zilnic si cel mai mult imi place atunci cand sunt provocata, recunosc asta. Imi da un sens al meseriei. Imi place cand trebuie sa fac ceva nou, ceva deosebit. Incerc ca in fiecare an sa schimb ceva in strategie, sa modific modul de abordare. Daca nu ma provoaca nimeni, ma provoc singura sa schimb mentalitati. Si da, asta e marea mea provocare: sa schimb mentalitati, sa vad ca oamenii spun singuri ca un produs cumparat online se poate returna fara motiv in 14 zile. Sa vad ca oamenii isi cunosc drepturile. Iar ei sa nu stie ca de la mine a venit informatia, sa o stie asa cum stiu sa se spele pe dinti.
3.Ce inseamna pentru tine un bun PR?
PR-ul care stie cand se inchid editiile ziarelor, care stie cum sa abordeze fiecare publicatie in parte, care stie ca la radio se da un anume tip de interviu si la TV altfel. PR-ul care raspunde foarte foarte repede ziaristilor si care ii intelege si le intelege stirea.
4.Care e proiectul / actiunea de PR care ti-a adus cele mai bune rezultate?
Acum vreo 16 ani cand am inceput sa fac PR pentru protectia consumatorilor, pot spune ca oamenii care faceau reclamatii erau mai mult pensionarii si ca in presa apareau doar materiale despre controale. Am inceput sa scriu articole glossy despre garantia la frigidere si articole financiare despre creditul de consum. Si multe altele. Da, pot spune ca am fost un soi de deschizator de drumuri la momentul acela. Acum toata lumea isi da cu parerea si stie despre protectia consumatorilor multe, si stiu si eu ca, daca nu eram eu atunci, ar fi fost poate altcineva care sa faca asta. Doar ca intamplator am fost eu si sunt foarte mandra de mine ca am schimbat ceva mentalitati cu nebuniile mele de articole de atunci.
5.Care e proiectul tau favorit?
Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania este proiectul de suflet. Am participat la venirea lui in Romania in 2008 si in 2018… still here.
6.Online sau ofline, ce preferi? De ce?
Recunosc, imi place online-ul, dar iubesc offline-ul. E nevoie de amandoua. Se combina, se imbina, se completeaza. Nu pot exista una fara cealalata.
7.Care crezi ca sunt cele mai importante reguli in promovarea unei institutii prin actiuni de PR?
Cred ca este foarte important ca ceea ce promovezi sa se intample in realitate. Cum ar fi ca eu sa spun in comunicari ca ECC e minunat si te ajuta sa iti fie respectate drepturile si apoi in realitate sa nu se rezolve reclamatiile?
Apoi este foarte importanta sinceritatea. Sa spui doar lucruri reale si sa nu umfli si sa spui cel mai bun, cel mai smecher etc iar realitatea sa fie alta.
Trebuie sa gasesti acel ceva care demonstreaza ca esti cel mai bun si sa si crezi asta. Daca nu crezi in proiectul tau, nu iese, oricat ai incerca.
Si mai trebuie sa ti se si potriveasca. La fel ca la pictura, daca il pui pe Picasso sa faca un tablou tip Da Vinci, sa nu te miri ca Gioconda are ochii asimetrici. Omul stie sa picteze, dar are stilul lui, nu ii poti cere sa faca ceva ce nu se pricepe si daca stie sa tina o pensula sa crezi ca poate face minuni.
Cam asa si in PR. Daca incerci sa pui un PR sa promoveze o institutie, dar el de fapt stie sa promoveze creme de plaja, sa nu te miri ca vezi in comunicate texte de tipul: „Click aici sa vezi ce schimbari legislative s-au facut in ultimul Guvern!”.
8.Dar in cazul promovarii unor persoane?
Este foarte important sa cunosti foarte bine persoana respectiva si sa fii sigur ca va face ceea ce ii spui tu sa faca. Este foarte greu sa promovezi un rebel, dar nu imposibil. Mie, sincer, astia imi plac. Apoi mai trebuie sa stii unde anume sa il plasezi si sa il promovezi in vehicolele media care ii sunt lui pe target. Nu sunt deloc de acord cu „orice promovare/aparitie in presa este buna”. Deloc. De multe ori poate fi chiar nociv.
9.Care e cel mai curajos proiect pe care l-ai pus in practica?
La un moment dat am renuntat la jobul de la protectia consumatorilor si am lucrat aproape un an intr-un domeniu foarte diferit. Asta apropo de ce spuneam mai deveme despre Picasso si Da Vinci. Trebuia sa promovez echipamente de lucru la inaltime. A fost ciudat pentru mine, a fost si interesant si provocator si amuzant. Mi-a iesit, am reusit sa promovez ceva-ceva. Nu a fost chiar ce mi-am dorit, asa ca am plecat de acolo cu prima ocazie si am fost foarte fericita ca am renuntat la acel job.
Un alt proiect curajos este la ECC Romania unde trebuie sa informam consumatorii din aeroporturi despre drepturile pasagerilor. Mergem in caravana prin mai multe orase, prin toate aeroporturile din tara. Este greu, dar si frumos. Asta vara in august am urcat de 8 ori in avion in aceeasi luna si am fost in 6 aeroporturi.
Este curajos prin prisma faptului ca este foarte greu sa faci asta, sunt oameni diferiti in fiecare aeroport in parte. Incerci sa ii ajuti, unii nu te baga in seama, altii tipa la tine ca stiu ei drepturile mai bine, altii iti spun ca nu vor sa cumpere de la tine, dar cei mai multi te asculta si primesc pliantele si informatiile. Apoi cand ne vin mailuri care incep cu „am primit pliantul dvs in aeroport si acum am nevoie de dvs”… ei bine, atunci vezi un rezultat si esti fericit. :)