De regula, atunci cand vorbim despre un Kit ambreiaj Hyundai, in comparatie cu un kit ambreiaj vw, diferentele de constructie sunt relativ mari. Materialele folosite pot sa difere, scopul poate sa fie diferit de la kit la kit si preturile sunt si ele diferite.
Ceea ce este asemanator insa, este modul de functionare. Toate ambreiajele destinate transmisiei manuale functioneaza asemanator si vom incerca sa descoperim exact care este modul de functionare al acestora.
Ce este, de fapt, ambreiajul si care este rolul sau?
Ambreiajul este o piesa ce se gaseste intre cutia de viteze si motor si are un rol extrem de important: permite cuplarea motorului la cutia de viteze in momentul in care masina demareaa si permite intreruperea fluxului de putere ce are loc intre motor si cutia de viteze.
Un ambreiaj pentru transmisie manuala este compus dintr-un bloc motor, o volanta, un disc de ambreiaj, o placa de presiune si un arc diafragma.
Modul de functionare este relativ simplu: atunci cand este apasata pedala de ambreiaj, se genereaza o actiune a rulmentului de presiune asupra arcului de diafragma. Acesta ridica placa de presiune de pe discul de ambreiaj, intrerupand legatura dintre arborele de intrare in cutia de viteze si cel cotit.
Atunci cand motorul este pornit, arborele cotit, volanta, carcasa, placa de presiune si arcul de diafragma, ce creaza impreuna un ansamblu, se rotesc impreuna.
In functie de modul in care functioneaza arcul de diafragma, putem descoperi doua tipuri majore de ambreiaje:
- Cele de tip push, care decupleaza prin impingerea arcului de diafragma;
- Cele de tip tras, care trag arcul de diafragma pentru a produce decuplarea.
Cum poate fi controlata uzura ambreiajului si a discului de ambreiaj?
Functionarea ambreiajului poate sa controleze foarte mult uzura acestuia. Practic, conducatorul auto poate sa decida care este gradul de uzura, in functie de modul in care conduce. De regula, uzura este data de diferenta de turatie dintre motor si cutia de viteze si de timpul de patinare.
Prin reducerea diferentei de turatii si prin reducerea timpului de patinare, uzura este mult mai mica.
Practic, pentru un ambreiaj care sa reziste cat mai multa vreme, soferul trebuie sa conduca cat mai lin si sa protejeze pedala de ambreiaj.