Ce trebuie sa stii despre mecanicii moto? De ce sunt anvelopele atat de importante

genti dama

Nimeni nu te invata mare lucru despre mecanica moto. Totusi, daca ai in plan sa devii un rider iscusit, este esential sa ai un instructor bun sau sa cauti o scoala moto care sa te invete toate micile trucuri legate de partea de mecanica. Insa, mare test vine abia dupa ce esti conducator moto cu acte in regula.

Daca vrei sa faci unele interventii minore asupra motocicletei tale, este util sa cunosti care sunt principalele reguli de mecanica pe care sa le respecti.

Iata ce trebuie sa cunosti, mai ales daca te regasesti la inceput de drum in lumea motoarelor puternice:

Trusa de scule

Trusa de scule ar trebui sa fie un accesoriu nelipsit din casa fiecarui rider care se respecta. De principiu, aceasta ar trebui sa contina un set de surubelnice (in cruce si dreapta, chei, patente, sigurante, chei de bujii, inbusuri).

Socul

Socul este raspunzator de pornirea motorului la rece, mai precis are rolul de a alimenta motorul mai multa benzina.

Motocicletele cu soc electronic actioneaza automat socul la pornire si dozeaza carburantul in functie de necesitate. In schimnb, la motocicletele care au soc manual, acesta este pe partea stanga (pe ghidon sau sub rezervor). Acesta trebuie sa ramana tras pana la incalzirea motorului (50-60 grade).

Ce probleme poate genera socul? In primul rand, daca turezi motorul cu socul tras, poti cauza defectiuni majore la motor sau se poate ineca motorul. Nu pleca de pe loc cu motocicleta pana nu ai oprit socul, sau ai observat ca acesta s-a oprit automat.

Ambreiajul

Principalele aspecte care vizeaza folosirea si activarea corecta a ambreiajului sunt: ambreiajul umed lucreaza in ulei, in interiorul motorului. Avantajul consta intr-o cuplare mai fină si o fiabilitate mai ridicata a motorului.

Ambreiajul uscat lucreaza in exteriorul motorului, iar principalul dezavantaj al acestuia este ca produce uzuri mari.

Acceleratia

Acceleratia mareste debitul de aer si, proporţional, debitul de benzina. Daca motorul nu mai accelereaza deloc, poate insemna o rupere a cabluluui. Daca acceleratia revine greoi, poate fi pris/agatat cablul.

Cutia de viteze

Se recomanda folosirea ambreiajului la schimbarea treptelor de viteza pentru a nu produce avarii cutiei de viteza. Cutia de viteze este nesincronizata.

Transmisia

Intalnim motociclete pe cardan sau pe lant. Motocicletele cu transmisie prin cardan au diferential, caruia i se schimba uleiul periodic. Lantul, pe de alta parte, se curata, se unge si se regleaza periodic. Kitul complet (pinioane si lant) se schimba cand se vad dintii ascutiti.

Robinetul de benzina

Motocicletele cu carburatie au robinet de benzina. Robinetul se afla in partea stanga, sub rezervor. Acesta deschide sau inchide debitul de benzina din rezervor catre carburator.

Uleiul

Nivelul de ulei nu trebuie sa ajunga niciodată sub minim. Schimbul acestuia se face in functie de kilometri, motor si stil de pilotaj.

Tine cont! Marii producatori de motociclete recomanda folosirea uleiului maxim doi ani sau 10.000 de km.

Filtrul de ulei

Este obligatoriu sa schimbi filtrul de ulei la fiecare schimbare a uleiului, preferabil anual, sau la maxi 2 ani.

Filtrul de aer

Acesta se curata periodic sau se schimba la 2 ani.

Anvelopele

Presiunea incorecta duce la deteriorarea anvelopelor moto si afectează dramatic siguranta din timpul rularii. Data de fabricatie a anvelopei se afla la capatul marcajului DOT, care este amplasat pe partea laterala a anvelopei. La sfarsitul codului sunt pozitionate patru cifre. Primele doua cifre indica saptamana de fabricatie a anvelopei, iar următoarele două arata anul de fabricație.

Un set nou de anvelope moto 190/55zr17 este necesar atunci cand cele vechi ating un grad avansat de uzura.

Franele

La motocicletele moderne se intalnesc doua tipuri de frane: cu disc si cu tambur.

Majoritatea motocicletelor moderne utilizeaza discuri de frana. Franele cu discuri incetinesc motocicleta cu ajutorul unor pistoane dintr-un etrier, care e atasat cadrului si nu se roteste, care strang un disc atasat rotii, incetinind astfel discul si roata de care e atasat.

Franele cu tambur functioneaza prin expandarea unor saboti de frana,  stationari, piese in forma de potcoava din interiorul butucului rotii, pe suprafata interioara a butucului, ce este o parte a rotii.

Placutele de frana

Daca materialul de frictiune al placutelor este subtire de la uzura, e timpul inlocuirii lor.Uneori materialul iti schimba textura in timp, in special daca placutele au fost supuse la temperaturi extreme sau impuritati. Daca observi o scadere in performantele de franare, ar trebui sa verifici urgent placuteele sau lichidul de frana.

Lichidul de frana

Franele cu disc functioneaza prin miscarea unui lichid hidraulic de la pompa catre rezervorul la care se conecteaza maneta de frana la etriere.

Lichidul vine in cateva tipuri ce nu se pot amesteca intre ele (tipul folosit la motocicleta ta este imprimat pe capacul rezervorului). Acesta este una din cele mai neplacute substante cu care te vei intalni vreodată. Lichidul de frana are puterea sa topeasca plasticul, sa dezintegreaze vopseaua si sa dauneaze sanatatii corpului omenesc.

Marii comercianti de motociclete iti recomanda sa inlocuiesti lichidul la fiecare doi ani. Iar pentru orice alte piese moto gen kit de frana sau kit lant, nu ezita sa comanzi online de la dealerii autorizati!

Leave a Reply

Your email address will not be published.