Autor: Ilinca Stroe
A fost odată ca niciodată, o împărăţie plină de cărţi, cu poveşti încântătoare, cu aventuri însufleţite, cu mistere învăluitoare ca ceaţa argintie a lui noiembrie, cu pilde pline de dulceaţa înţelepciunii, ce hrănesc mintea şi îmbelşughează viaţa… pe care, într-o bună zi, oamenii de-acolo le-au uitat. Nu le-au mai deschis, nu s-au mai atins de ele – le-au condamnat la nemişcare. Personaje bune şi rele, cu destinele lor grăitoare, au amuţit; întâmplări pe cale să se petreacă au îngheţat; rafturi populate de tomuri au devenit stană de piatră; biblioteci întregi, cu milioanele lor de pagini pline, vii, au încremenit. Şi cărţile toate, din acea împărăţie, şi-au pierdut suflul. Şi s-au aşternut peste împărăţia aceea aşa un pustiu, o muţenie şi un cenuşiu, încât…
De n-ar fi, nu s-ar povesti: mai mult de 1 din 5 români nu citesc deloc cărţi (studiu IRES 2011), 42% nu citesc nici măcar o singură carte pe an (Barometru de Consum Cultural 2017), rata de analfabetism funcţional la nivel preuniversitar este de 40%, iar România se clasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ce priveşte piaţa de carte. Un tablou nefast. Îl putem contempla pierduţi sau îl putem schimba: în 2018, doi senatori români au propus un proiect legislativ care, aprobat de cele două camere ale Parlamentului şi promulgat de preşedintele ţării, a devenit Legea nr. 357/2018. Articolul 1? „Se instituie anul 2019 ca Anul Cărţii în România”. Articolul 3: „În Anul Cărții se lansează Programul național «România citește» . . . [care] se va desfășura în cadrul unităților de învățământ primar și gimnazial.”
English Kids Academy răspunde, ca totdeauna, energic şi atent acestor tendinţe benefice din societate: în anul şcolar curent fondăm la EKA Young Readers Community, iniţiativă a cărei misiune principală este aceea de a impulsiona dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale ale copiilor. Prin aceasta, ne punem în practică angajamentul de a oferi #maimultdecâtengleză şi de a-i forma pe copiii dumneavoastră, cursanţii noştri, în spiritul a tot ce are mai bun să ofere timpul în care trăim: adaptaţi, educaţi, visători îndrăzneţi şi tenace investitori în propriul viitor de succes.
Concret, Young Readers Community de la EKA îşi propune
să ofere copiilor o alternativă de calitate în era consumerismului tehnologic excesiv
să organizeze lecturi publice cu personalităţi şi cluburi de carte pentru copii
să faciliteze realizarea de video-recenzii de carte de către adolescenţi
să stimuleze inteligenţa emoţională şi empatia în rândul copiilor
să îi formeze pe copii drept cititori pe tot parcursul vieţii
Iar primul proiect specific pe care îl propunem tinerilor noştri cititori este participarea la Fischer International Reading Race 2019/2020. Cel mai dezvoltat centru de carte de limbă străină din România (înfiinţat în 2006) şi partener al unor edituri prestigioase din toată lumea (Cambridge University Press, National Geographic Learning, Penguin, Oxford University Press, etc.), Fischer International dedică competiţia copiilor de 6-18 ani, cu obiectivul general de a contribui la formarea unei generaţii de cititori de excepţie.
Micii cititori EKA se implică în acest concurs cu sprijinul profesorilor lor de engleză, urmând aceşti paşi:
- A) profesorul îşi înscrie grupa în competiţie, potrivit nivelului de engleză al copiilor (10 dec. 2019)
- B) se comandă cele 8 cărţi în engleză care alcătuiesc pachetul de lectură pentru fiecare nivel
- C) copiii citesc cele 8 cărţi şi completează fişele de lectură corespunzătoare din Reading Portfolio
- D) profesorii trimit Reading Portfolios completate la Fischer International (31 mar. 2020)
- E) toţi copiii participanţi primesc certificat pentru „cel mai ambiţios cititor” şi premii (15 apr. 2020)
În tot acest timp, părinţii sunt ţinuţi permanent la curent cu temele-lectură şi cu desfăşurarea concursului prin intermediul platformei online Amber la care au acces şi prin întâlniri directe cu profesorii.
De ce am decis să promovăm cititul la EKA? Nu doar pentru a rezona cu programe naţionale ca „România citeşte”. Nu doar pentru a-i integra şi pe cursanţii noştri în macroproiecte precum Anul Cărţii. Şi nu numai pentru a garanta, prin #maimultdecâtengleză, dezvoltarea socio-emoţională a copiilor. Ci pentru că vrem, mai înainte de orice, să îi echipăm pe copii cu cele 12 atuuri excepţionale pe care le asigură cititul:
1) un vocabular bogat, cult (în limba de lectură, inclusiv engleză)
2) o cultură generală solidă
3) elocvenţă în exprimarea verbală şi în scris
4) o imaginaţie puternică
5) divertisment de calitate
6) empatie sporită
7) stimulare mentală
8) o mai bună stare de sănătate (reducerea stresului, prevenirea demenţei şi a Alzheimerului)
9) memorie îmbunătăţită
10) gândire analitică
11) capacitate de concentrare superioară
Şi-au trăit fericiţi pân’ la adânci bătrâneţi? Foarte posibil, pentru cititorii de cursă lungă înzestraţi cu toate aceste atuuri!
Surse:
<https://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-benefits-reading-why-you-should-read-everyday.html>
<https://cartiengleza.ro/blog/the-joy-of-reading.html>
<https://dilemaveche.ro/sectiune/carte/articol/in-anul-cartii-romania-nu-lectureaza-nimic>